Wat gebeurt er als je een bestelling bij een webwinkel weer terugstuurt? VPRO Tegenlicht duikt deze week in de retourindustrie om het uit te zoeken. ‘Alles staat of valt met de consument.’
Bekijk de volledige aflevering. VPRO “op volle retouren”
‘De volumes zijn enorm geworden de laatste tien jaar,’ vertelt Tjitse Lawerman van het grote opkoopbedrijf Kooistra.com in Leeuwarden. ‘Elk jaar wordt het meer. Als die grote webshops elk jaar met twintig procent groeien, kun je aannemen dat de retourstromen ook elk jaar twintig procent groter worden. En er komen steeds meer aanbieders bij.’
Lawerman is iemand die zich bevindt aan de achterkant van webshops als Bol.com, CoolBlue of Amazon. Dat is de kant waar een gewoon mens zijn oog niet snel op laat vallen. Als consument scrolt die op zijn smartphone of tablet door het aanbod op de sites van de webwinkels en één of twee dagen later staat de pakketbezorger voor z’n deur: met een airfryer, een koffiezetapparaat, een boek, drie broeken en vijf shirts, een lamp, twee paar schoenen, een grote zak kattenbrokken of een computer. Van die kleding en schoenen wordt daarna zo’n vijftig procent door de klant teruggestuurd. Van al het andere gaat drieënhalf tot vijfenhalf procent retour.
‘Wij profiteren als bedrijf van die retourzendingen, maar eigenlijk past het niet bij de duurzame manier waarop we willen leven’
Grote kans dat al het teruggestuurde waar een stekker aan zit bij opkoper Lawerman terechtkomt. Want zodra de verpakking geopend is, kan het product niet meer voor de nieuwprijs verkocht worden. ‘Als de verpakking niet geopend is, komt het product weer op voorraad bij de webwinkel,’ vertelt hij. ‘Als de doos open of beschadigd is, of het artikel is kapot, dan komt het in een hoek te staan. Die hoek wordt natuurlijk steeds groter. Veel bedrijven zijn er nog niet op ingesteld om die retourzendingen uit te zoeken, en denken: het levert nog enigszins iets op als ik het doorverkoop.