Action, Big Bazar, Prijsmepper, Nettorama, Xenos, Op=Op. De enorme groei van voordeelwinkels in Nederland leidt tot een gevecht om de restpartijen. Markeert de val van de Drenthe voordeeldrogist Op=Op Voordeelshop een omslag in de discountsector?
Op het hoofdkantoor van Op=Op in Peize moet de champagne geknald hebben. In juli 2017 neemt de Drentse voordeeldrogist 31 winkels over van Blokker. Het is een belangrijke stap op weg naar landelijke dekking.
De overname onderstreept de enorme groei van de verkoper van A-merken verzorgings- en huishoudelijke producten. De eerste winkel opent in 1997 in Klazienaveen. Door de overname van de Blokker-winkels nadert Op=Op twintig jaar later het aantal van 160 winkels, inclusief een tiental franchisevestigingen. De ambitie is doorgroeien naar 300.
Dat lukt niet. Ruim twee jaar na de overname van de Blokker-winkels valt het doek. Een financieel instabiele situatie gecombineerd met een snelle groei en uitdagende marktomstandigheden, luidt de officiële verklaring voor het faillissement vorige week.
Wat volgens Lawerman wel een rol kan hebben gespeeld is dat Op=Op door de groei anders heeft moeten inkopen. Hoe groter de keten, hoe meer de inkoop verandert. ,,Zolang je kleiner bent dan 100 winkels kun je kleinere partijtjes kopen van een paar duizend stuks. Kom je boven de honderd winkels, dan kan dat niet meer. Dan moet je in een keer grote partijen kopen. Daar zal Op=Op ook mee te maken hebben gehad. Het maakt alleen de winkel wel minder aantrekkelijk doordat er minder met het assortiment kan worden gewisseld.’’